והן אמת דממו"ר מרן מלכא שליט"א שמעתי המעשה הזה קצת באופן שונה (והובאו דברי קודשו בזה בקובץ חזון עובדיה ח"ב תמוז תשמ"ג עמוד קלא), מכל מקום הכל עולה בקנה אחד גודל מסירותו של הגאון מהרש"ם ז"ל שחזר על ספר הבית יוסף פעמים רבות עד אין מספר, וזל"ה כפי שהובא ג"כ בקובץ הנז': הגאון המהרש"ם, רבי מרדכי שלום הכהן שבדרון, שהיה ידוע כפוסק הלכה עצום, ותשובות רבות בתוך שבעת חלקי השו"ת שלו נפסקו בכוחא דהיתרא גדול, שאלוהו פעם מנין הגיע לכב' כחא דהיתרא זה?, והשיב להם: כ"ז הגיע אלי מכח שינון לימוד הב"י! ומסופר, כי סמוך לפטירתו, בהיותו שוכב על ערש דווי, באה לפניו שאלה בהלכות שבת, והשיב להם: הלכה זו נמצאת בב"י הלכות מזוזה, סימן פלוני, והדין הוא כך וכך. השתוממו השומעים, כיצד הלכה זו השייכת להלכות שבת, מופיעה בהלכות מזוזה? ואכן עיינו שם ומצאו כדבריו. ושאלוהו תלמידיו, רבינו כיצד זה יכול כב' לזכור כל כך לעת זיקנה ושיבה הלכה הבאה דרך אגב, בהל' מזוזה? ואמר להם: אם למדתי את כל הבית יוסף, על כל ארבעת חלקי השלחן ערוך, ארבע מאות פעם (!) כיצד זה יתכן שלא אזכור?!. א"כ הבה ונתבונן, ונשים אל לבנו ענין חשוב זה, ונבין מכאן גם איזו התמדה עצומה היתה להם, לילה כיום יאיר כחשכה כאורה, כי הוא דבר עצום לאין ערוך אליו, ללמוד ארבע מאות פעם את כל הב"י על כל חלקי הש"ע! ! ! ובאמת, אם אינו עושה כך בצעירותו, האם בזיקנותו יעשנה?! לפיכך יש לו לאדם להכין עצמו כשור לעול וכחמור למשא, ויקבע לו שעה קבועה בכל יום, ללימוד הבית יוסף, והשלחן ערוך - על הסדר. ולשנן הדברים כל צרכן, כדי שיהיו הדברים חקוקים על לוח לבו לזכרון לפני ה', וברורים בפיו כדי כל צרכן, כי בודאי הגמור שבפעם אחת או יותר לא יוכל לזכור כלל, שהוא בבחינת ונשכח כל השבע וכו'. עכד"ק כמבואר שם. יעו"ש. וכאמור דעכ"פ חזינן לגודל המראה הגדול הזה דהוה ביה בגאון מהרש"ם שחזר פעמים רבות עד אין מספר לספר הבית יוסף.

All rights reserved © 2003 Harav Pinhas Zbihi