ועי' בדברי רבינו החיד"א בס' חומת אנך (תהילים פרק א) שכתב על ענין זה שהמגיד שיבח את מרן על מה שפלפל בדברי הרמב"ם וכו', וז"ל: וכמו שאמר המגיד למרן ז"ל דרך אחד שאמרת בהרמב"ם הוא אמת ולזה כוין הרמב"ם ובדרך אחר לא תמחוק יתיה דהוא חריף וקוב"ה חדי בפלפולי.  וזהו רמז "ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח, לזכות את הרבים, וכל זה זכו על ידי הענוה דנחשבין לאין ומכוונין אל האמת כמ"ש [פ"ק דעירובין] גבי בית הלל דהלכה כמותם מפני שהם ענוים ומכונין אל האמת וזה רמז והחכמה מאי'ן תמצא וכו'. עכ"ד. יעו"ש. וע"ע בדברינו לקמן מש"כ עוד בענין זה דמרן ז"ל זכה לחבר את חיבוריו המופלאים ובפרט את חיבור ספר הבית יוסף בגלל ענוונותו המופלגת. יעו"ש. וע"ע בענין גודל עיונו העמוק של מרן ז"ל וקדושת תורתו, בדברי רבינו החיד"א בס' חומת אנך (משלי פרק ג) שכתב שם, וז"ל: שסופר שמרן הקדוש ז"ל הוקשה לו בבית מדרשו לשון הרמב"ם קשה מאד והיו כמה ימים שלא מצאו ישוב. ולילה א' באשמורת מרן הקדוש היה מעיין הרבה ובא לדעתו ישוב נכון ושמח הרבה, ולמחר בישיבה אמר אמש זיכני ה' ואמרתי ישוב לדברי הרמב"ם, נענה תלמיד אחד רך בשנים ואמר אם יתן לי רשות אומר אני מה שעינתי ואמר לו הרשות נתונה ואמר לו הת"ח הדרך כמות שהוא, אמר לו מרן ברוך אתה לשמים שזה הדרך שאמרתי והוא האמת ושמחו כל השומעים, אך מרן ז"ל נצטער שכל מה שטרח הוא ז"ל אותו הת"ח אמר בנקל, אמר לו המגיד אל תצטער שאתה זכית לטרוח מאד ועי"ז כיונת אל האמת, ועד אותו היום לא היה שום חכם שעמד בסוד דברי הרמב"ם ז"ל, אך אחר שהטרחת והוצאת לאור הענין עתה כל חכם יכול להבינו וכיון שהיית נושא ונותן וחוזר על הדרך שאמרת, הת"ח ההוא קלטו מן האויר. עכ"ד. יעו"ש.

All rights reserved © 2003 Harav Pinhas Zbihi